Kategoriler

Ters İbraz (Chargeback)

Ters ibraz; Visa, Mastercard, Amex, Troy gibi uluslararası ödeme kuruluşlarının şartları arasında yer alan ve kart kullanıcısını korumayı amaçlayan kurallardır. Kredi kartı hamilleri, gerçekleştirmiş oldukları işlemler karşısında iş yeri ile sorun yaşarsa veya kendisi tarafından gerçekleştirilmemiş işlemler olduğunu tespit ederlerse; bu işlemlerle ilgili olarak kartı veren bankaya harcama itirazı (chargeback) başvurusunda bulunma hakkına sahiptir. Bu işleme “ters ibraz” denir. Bu itiraz ilk olarak kart sahibi tarafından kartının ait olduğu bankaya yapılır ve banka tarafından işlemin yapıldığı iş yerine bu talep iletilir. Başvuru yapılan banka üye işyerinden itiraza konu olan işlem detaylarını talep eder. Talep edilen belgelerin yetersiz olması durumunda kart sahibi haklı bulunursa, itiraz edilen işlem tutarı iş yeri bankası tarafından ilgili iş yerinden tahsil edilir ve kartın ait olduğu bankaya aktarılır. Bankalar tüm bu işlemlerde kart kuruluşlarının kurallarına uymak zorundadırlar. Uygulanan prosedür, belirli bankalara ya da sadece Türk bankalarına uygulanan bir prosedür değildir. Kart kuruluşlarının kurallarının geçerli olduğu her yerde itiraz şekli aynıdır. İtiraz süreçleri yurtiçi veya yurtdışı kartları olarak farklılık göstermez ve ters ibraz süreci değişmez. MoneyPay olarak itiraz süreçlerini detaylı bir şekilde inceler ve kullanıcılarımıza en kısa sürede çözüm sunmaya çalışırız.

Chargeback Prosedürü Nasıl İşler?

Kart sahibi, kredi kart bankasına itirazını iletir. Kart sahibi banka bu itirazı işyeri bankasına yönlendirir. İşyeri bankası ilgili itirazı işyerine sunar ve işlem ile ilgili belgeleri talep eder. İşyeri, ilgili belgeleri bankaya iletir. Eğer işyerine tanınan süre dahilinde bankaya herhangi bir belge iletilmezse veya gönderilen belgeler yeterli görülmezse, itiraz edilen tutar işyeri hesabından çekilir ve kartın bankasına iade edilir. Banka ile paylaşılan belgeler, yeterli görülür ise harcama itirazı reddedilir. İtirazın reddedilmesi durumunda kart sahibine iade prosedürü başlatılmaz.

Hangi konularda ters ibraz itiraz (Chargeback) talebinde bulunulabilir?

Ters ibraz talepleri genelde şu nedenler ile gerçekleşmektedir;

  • Kart sahibinin işlemi hatırlamaması itirazları
  • Provizyon hatası itirazları
  • Dolandırıcılık itirazları
  • Belge talepleri
  • Mükerrer işlem
  • İşlem tutarında farklılık
  • İptal / iade işlem itirazları
  • Ürün / hizmet temini itirazları